Friday, August 21, 2009

RAMADHAN DATANG LAGI.....


Assalamualaikum w.b.r. Alhamdulillah, bulan Ramadhan Al Mubarak menjelma tiba. Insyallah, kita semua akan mula berpuasa pada esok hari, manakala sembahyang tarawih pula akan bermula malam ini.
.
Kepada semua rakan-rakan SMARTOSA, saya sebagai Pengerusi Penaja dan bagi pihak semua Ahli Jawatan Kuasa SMARTOSA, ingin memohon kemaafan diatas segala salah silap, keterlanjuran kata atau perilaku yang kurang menyenangkan atau yang menyinggung perasaan. Didoakan agar rakan-rakan SMARTOSA semua serta keluarga sentiasa dipelihara dan dirahmati oleh Allah swt hendaknya. Moga Ramadhan ini membawa keberkatan kepada kita semua. InsyaAllah...
.
FADHILAT RAMADHAN
.
Umar Ibnul Khattab r.a berkata; "Orang yang berzikir kepada Allah pada bulan Ramadhan akan diampuni dosa-dosanya; dan yang memohon kepada Allah dalam bulan Ramadhan, tidak akan kecewa."
.
Puasa mengatur keseragaman umat. Selama Ramadhan, umat berseragam dalam sahur dan berbuka, dalam bekerja dan beristirehat, serta dalam solat, istighfar dan bertaubat kepada Allah. Lidahpun seragam dalam bertakbir, bertasbih dan bertahmid sehingga tercegah dari kata-kata buruk dan menyakiti orang lain, menjauhi perbuatan keji dan mungkar, mengisi hati dengan cinta kasih kepada sesama hamba Allah, selalu baik dan bersih lahir batin, serta sabar menghadapi segala macam kesulitan hidup.
.
Imam Al-Ghazali berkata; "Betapa banyak orang berpuasa yang sebenarnya berbuka dan yang berbuka padahal berpuasa. Yang berbuka tetapi sebenarnya berpuasa adalah yang makan dan minum, tetapi menjaga seluruh anggota tubuh dari perbuatan dosa. Dan yang berpuasa tetapi sebenarnya berbuka adalah yang lapar dan haus, tetapi tercemar anggota tubuh badannya (dalam perbuatan dosa)."

No comments: